Friday, October 21, 2011

Dulu dan Selamanya


They says past is past..
We need to  move on to see the future..
But how can we move on when 
our past is the only 
thing we ever wanted in the future..

Siapa Kata Nak Jadi Perempuan Senang?


Siapa kata jadi perempuan tu SENANG?


Nak kena tutup sana, tutup sini

Tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising

Perempuan, stoking pon kena pakai

Cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari

Komfem x tahan bertutup semua

Tapi, perempuan cool jek

Tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan


Siapa kata jadi perempuan tu senang?

Tiap2 bulan, mesti ada penyakit

Nak pergi kelas pon susah

Kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jek meraung sbb sakit

Cuba tengok budak lelaki , selamber jek

Kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit

Tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive jek

Tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit

Hebat kan perempuan


Siapa kata jadi perempuan tu senang


Hati ni Allah jadikan lembut betul

Cepat jek sensitif

Cuba tengok orang putus cinta

Selalu perempuan yg paling susah nak lupa

Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru

Cuba pergi wayang tengok cerita hindustan

Siapa yg paling teruk menangis

Perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi

Lembut tak lembut hati perempuan

Tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengkagumkan lelaki


Hebat tak perempuan?

Disebabkan susahnya nak jadik perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk Dengan Allah

Diorang cakap, Allah x adil

Kenapa Allah lebihkan lelaki?

Kenapa perempuan kena dengar cakap suami?

Kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami?

Padahal jadi perempuan tu sangatlah susah,

Bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan,

Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yg bebel,

Diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki x payah tutup pon'

Diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki,

Diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati.


Kesian kan kat diorang..

Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang,

Diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil,


Persoalannya sekarang

Betul ke Allah x adil dengan perempuan?

Betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami,

Tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa Kalau bukan kaki ibunya,

Betul, isteri kena ikut cakap suami,

Tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya


Tak adil lagikah Allah pada perempuan?

Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan,

Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya,

Kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri,

Cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu,

Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki,

Bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu


MashaAllah, hebatnya perempuan kan..

Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat,

Cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio,

Banyak lagu pasal perempuan kan

Contohnya macam lagu SUMAIYYAH,

Jarang kita dengar lagu pasal lelaki,

Sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia,

Tengok pula, bila seorang lelaki berjaya.


Orang akan cakap:

"Disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya"


Kita x pernah dengar orang cakap:

"Disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya"


Kan? Hebat x Allah jadikan perempuan tu..

Masih x adil lagikah Allah dekat perempuan,

Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan,

Sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni,

Perempuan senang nak masuk syurga

Tengok hadis ni:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)

Tak adil lagikah Allah dekat perempuan?

Oh perempuan, sedarlah,

Betapa sayangnya Allah dekat kita,

Betapa cintanya Allah dekat kita,

Tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah?

Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia,

Bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan,

Dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah




Kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan?



Wahai kaum adam.. 
Hargailah wanita yg sentiasa berada disisimu.. 
Bimbinglah dia, Kalau silap langkahnya, Adam pun turut dapat nama di akhirat kelak.. 
Adam tegur Hawa dengan cara yang baik dan kena dengan caranya.. 
Didiklah dia menjadi wanita solehah krn dia adalah dari tulang rusukmu..
 Lindungi dia dari fitnah dunia.

..Bukankah Hawa dicipta daripada tulang rusuk Adam untuk disayangi dan dilindungi..


Wednesday, October 19, 2011

Istikharah cinta



Bersaksi cinta di atas cinta
Dalam alunan tasbihku ini
Menerka hati yang tersembunyi
Berteman dimalam sunyi penuh doa..

Sebut namaMu terukir merdu
Tertulis dalam sejadah cinta
Tetapkan pilihan sebagai teman
Kekal abadi hingga akhir zaman..

Istikharah cinta memanggiku
Memohon petunjukmu
Satu nama teman setia
Naluriku berkata..

Di penantian luahan tasa
Teguh satu pilihan
Pemenuh separa nafasku
Dalam mahabbah rindu

..Di Istikharah Cinta..


Abu Al-Quran Di Buang Ke Laut




Abu pembakaran puluhan ribu naskhah al-Quran seberat satu setengah tan yang dibuang ke laut berhampiran Pulau Sembilan di sini, pagi semalam, mempunyai warna kelabu walaupun dibakar yang dianggap pelik dan jauh berbeza berbanding kertas biasa yang menjadi hitam apabila dibakar.

Kejadian itu disaksikan lebih 30 ahli rombongan diketuai Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika melakukan proses melupuskan abu al-Quran di sekitar perairan pulau berkenaan yang pertama kali dilakukan di kawasan laut dalam.

Abu al-Quran yang dibakar itu dikumpul Syarikat Percetakan Saufi di Batu 10, Jalan Cheras, Kajang, Selangor, sebelum dihantar ke dermaga Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut pada jam 9.30 pagi semalam menggunakan van milik syarikat berkenaan.

Sebanyak 170 plastik hitam mengandungi abu itu dipindahkan ke kapal KM Marlin milik Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum dibawa ke tengah laut kira-kira 8.2 batu nautika dari pangkalan TLDM.

Proses memindahkan abu al-Quran itu dilakukan dengan tertib apabila semua plastik seberat lapan kilogram setiap satu itu disusun teratur dengan bantuan anggota APMM.

Tugas membuang abu al-Quran itu seolah-olah dipermudahkan apabila laut yang mulanya agak berombak tiba-tiba menjadi tenang sebaik petugas terdiri dari pegawai Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran, Kementerian Dalam Negeri (KDN) cawangan Perak, Pegawai Pejabat Mufti dan Majlis Agama Islam Perak memulakan proses membuang abu.

Credit to : myMetro


Subhanallah..Terasa begitu besar kesucian ayat-ayat Al-Quran..Laut yang sedang bergelora dan berombak tiba-tiba menjadi tenang..Seperti mengerti kehadiran kalimah-kalimah agung itu..Betapa Allah menjaga kesucian kalimahNya..Laut bertasbih dengan ombak yang bersahut, air bertasbih dengan jernihnya dengan terus mengalir..Ikan-ikan dilautan bertasbih memuji Si Pencipta..
Burung-burung turut bertasbih dengan nyanyian alam yang merindu..



..Subhanallah..Maha Suci Allah..




Jom rebus otak


Holla moon!! Sehari suntuk di ofis agak meletihkan, dengan tugasan yang tak pernah habis.. lepas satu, satu..Sebelum ke ofis, mesti dah fikir, "apa yg nak kena buat hari ini?"..

Hari ini 19 Oktober 2011..Hah??? 19 Okt?? Waaaaaaa...Dah dekat date nak kena submit assignment ni..apa pun tak siap lagi!!!All assignment need to submit before 13 November..Then, final exam plak lepas tu..Hectic nyee masa..Need to do some preparation for exam lagih..Tak tidur malam plak la nampaknya next month..(sape nak tolong sponsor coffee)..

Apapun, malam nie kena menghadap buku la jawabnya..Subjek pilihan untuk direbus semestinya ELEMENTARY STATISTICS..(dah la aku nie slow sikit bab2 mengira nih)..


Hope I can finish statistic's assignment by tonite..Chaiyok2 Rin!!!






Allah itu dekat


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, 
maka katakanlah sesunggunya Aku dekat.
Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu.
Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah) Ku, 
dan beriman kepadauagar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)".
(Al-Baqarah:186)

Dedicated to : BEN ASHAARI


BLOG PILIHAN BEN ASHAARI PADA 18 OKTOBER 2011/ SELASA
TERIMA KASIH ABG BEN!!  ^_^



..Semoga Abg Ben terus success..Amin..


Sunshine & Moon;
   Rina Fatin

Wordless Wednesday



You'll never understand why I hurt so much
because 
you're not the one who is crying, 
you're not the one who is left behind, 
you're not the one who loved too much, 
and you're not the one 
who is holding on to someone who is gone...


Sunshine & Moon;
     Rina Fatin

Sambutan Hari Kesihatan Mental 2011


Sambutan Kesihatan Mental Sedunia telah disambut pada 10 Oktober pada setiap tahun. Pada kali ini, Persatuan Perubatan Psikologi Kelantan dengan kerjasama Jabatan Psikiatri, Pusat Pengajian Sains Perubatan akan mengadakan sambutan kesihatan mental pada 24 -25 Oktober 2011. Terdapat pelbagai aktiviti yang akan dijalankan, antaranya:
      • Ceramah umum oleh Pakar Psikiatri, USM
      • Saringan kanak-kanak
      • Gerai/ booth jualan




p/s: Terbuka kepada sesiapa yang berminat.. ^_^


Sunshine & Moon;
    Rina Fatin

Kesihatan Mental


Pernahkah kita mendengar perihal penyakit mental?? Apakah sebenarnya yang dinamakan penyakit mental?? Pada amnya masyarakat umum masih mempunyai stigma yang tinggi terhadap pesakit mental ini. Ungkapan "si gila" sering bermain di bibir umum bila ditanya perihal penyakit ini. Tapi pernahkah kita terfikir, apakah sebenarnya yang dikatakan penyakit mental?


Masalah mental adalah penyakit yang melibatkan ganguan pada fungsi otak yang boleh menyebabkan perubahan kepada proses pemikiran dan tingkahlaku seseorang yang mengakibatkan gangguan kepada aktiviti seharian dengan baik. Pada masa kini, masalah mental telah menjadi salah satu ancaman untama kepada seluruh penduduk dunia. Penyakit mental tidak hanya tertumpu kepada sesetengah kategori umur tapi melibatkan semua golongan. Mengikut statistik penduduk di Malaysia, sekurang-kurangnya seorang daripada sepuluh penduduk mengalami sakit mental bermula daripada kemurungan sehingga ke tahap schizophrenia.



Punca penyakit mental:
T
erdapat pelbagai punca penyakit mental. Antaranya adalah;
    1. Baka
    2. Biokimia 
    3. Persekitaran


Antara jenis-jenis penyakit mental:
    • Neurosis dan Psikosis 
    • Penyakit mental organik seperti nyanyuk 
    • Gangguan personaliti 
    • Psikiatri di kalangan kanak-kanak seperti autism dan hiperaktif 
    • Ketagihan dadah dan alcohol 
    • Percubaan membunuh diri 


Diantara tanda-tanda seseorang mengalami ganguan mental/ emosi:
  • Fizikal:
    • Gementar, mudah berpeluh
    • Bernafas laju
    • Kurang selera makan
    • Cepat letih
    • Mudah mendapat serangan penyakit seperti asma, masalah penghadaman, sakit kepala, asma, gatal-gatal
    • Masalah hubungan kelamin (kurang minat dalam hubungan seksual)
  • Psikologikal:
    • Kebimbangan
    • Perubahan emosi
      • seperti tekanan perasaan, kekecewaan, lemah semangat, mudah marah
    • Susah untuk tidur
  • Gangguan Fikiran:
    • Sukar membuat keputusan
    • Kurang berminat terhadap aktiviti seharian
    • Sering berfikiran negatif : hilang keyakinan diri, penurunan kekuatan mental dalam menghadapi perasaan bingung, takut, kecewa dan cepat marah
  • Tingkahlaku:
    • Suka gigit jari, mengetap bibir, kerap menggerakkan kaki
    • Bercakap dengan cepat dan kuat
    • Kurang produktiviti kerja
    • Kurang kecekapan diri
    • Perasaan yang negatif:
      • Mudah tersinggung
      • Suka memberi komen dan kritik orang lain
      • Bertindak secara tidak logik dan terlalu beremosi
      • Boleh bertindak ganas
Rawatan Penyakit Mental

Penyakit mental masih boleh diubati. Kemajuan dalam bidang perubatan moden telah membolehkan penemuan ubat-ubatan yang lebih berkesan di dalam merawat penyakit mental. Selain daripada ubat psikotropik, pendekatan sokongan sepertti kaunseling, psikoterapi, terapi kognitif, terapi berkelompok, pendidikan psikolohi, terapi pemulihan carakerja dan pemulihan psiko-sosial telah terbukti kepentingannya.

Bantuan boleh diperolehi melalui semua hospital dan klinik kesihatan di Malaysia yang mempunyai anggota yang telah dilatih untuk memberi rawatan kepada mereka yang mengalami masalah penyakit mental. Pakar Psikiatri akan dirujuk untuk kes-kes yang rumit.



Secara amnya, kita akan mempunyai kesihatan mental yang positif sekiranya:
    • Selesa dengan diri sendiri
    • Selesa dengan orang lain
    • Selesa dengan persekitaran
    • Dapat memenuhi tuntutan kehidupan

Di dalam entry selepas ini, akan dimaklumkan 
berkenaan dengan sambutan hari kesihatan mental peringkat USM, Kelantan. 






Tuesday, October 18, 2011

Wordless Tuesday ^_^




..JUST LET GO YOUR 
STRESS AND LIVE HAPPILY..


Sunshine & Moon;
    Rina Fatin

Poster diciplak!!


Ingatkan cd jer orang ciplak..rupanya2 poster pn ada jgak ye..
Jum layankan beberapa jenis poster untuk filem yang sama xp tak serupa dan cuba u'olss buat perbandingan ye.. Enjoice..





























Nasi lemak



Hari yang ke-3 menjalankn kursus.Participant, speaker sumer okieyy.. Berbrekfast dgn NASI LEMAK hari ni.!! Agak menyelerakan dgn perut yg mmg berkeroncong dari subuh lagi..

2 jam kemudian..

Wahhhhh..Mengantuknyeee!!!!! Mata dah berair2, jam baru jam 10++..Rasanya dh tido awal semalam..Kenapa ye?

NASI LEMAK PUNYER PASAL KER??

Kenapa nasi lemak menyebabkan rasa mengantuk yang teramat?? Pelik kan..Nasi lain okeiy jer..Makan berpinggan2 pom tak da rasa mengantuk.

Jom kita check sedikit info:

L-Tryptophan adalah asam amino yang menjadi bahan dasar terbentuknya niacin, vitamin B.   Niacin sendiri akan dipakai untuk membuat serotonin, zat penghantar sinyal di otak yang  dapat menimbulkan perasaan nyaman dan menyebabkan kita jatuh tertidur. Makanan yang kaya karbohidrat seperti nasi, akan merangsang pankreas untuk memproduksi insulin, yang akan menyimpan makanan dalam tubuh. Beberapa asam amino lain yang tadinya terkandung di dalam darah bersama-sama dengan L-Tryptophan, akan masuk ke dalam sel otot. 
Akibatnya, akan terjadi peningkatan pada konsentrasi relatif L-Tryptophan dalam darah dan serotonin yang terbentuk membuat kita mengantuk.

Proses pencernaan makanan.Tubuh akan mengirimkan darah ke sistem pencernaan karena proses pencernaan membutuhkan energi yang cukup besar, apalagi kalau makanan yang perlu dicerna mengandung banyak lemak. Energi yang diperlukan juga akan semakin bertambah besar seiring dengan semakin banyaknya makanan yang kita konsumsi. Pada saat ini, sistem saraf juga menyumbangkan sebagian stok darahnya dan sebagai akibatnya, sistem saraf akan mengalami kekurangan oksigen untuk sementara. Menurunnya efektivitas kerja saraf pada saat sistem pencernaan bekerja inilah yang juga membuat kita ingin tidur siang.




OO..PATUT LA RASA MENGANTUK..TAPI TAK ADA KER CARA NAK ELAK DARI MENGANTUK KALAU MKN NASI LEMAK..

"RASANYA MCM ADA PETUA LA..JUM KITA TENGOK"


1. Banyakkan bergerak. 
Rasa mengantuk sukar dihindarkan apabila terlalu lama duduk di depan komputer, apatah lagi jika perut kenyang. Jalan cepat atau lebih baik, menaiki tangga (dua ke tiga tingkat) sehingga terasa degupan jantung menjadi pantas.

Senaman ringkas ini memberi tenaga kepada anda dan ia disimpan dalam memori badan sebagai aktiviti cergas yang boleh disambung selepas balik daripada kerja. Jika tidak pun, lakukan senaman regangan di pejabat.

2. 
Minum air kosong. 
Mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur, sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai tersilap tafsir keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.

Dahaga bukan petanda terbaik untuk memberitahu badan memerlukan air kerana sensitiviti terhadap dahaga semakin berkurang apabila umur meningkat, terutama pada orang tua. Badan kita hanya boleh mengawal keseimbangan air hingga satu peringkat tertentu.

3. 
Tidur sekejap selama 10 hingga 15 minit. 
Kajian menunjukkan tidur sekejap bukan saja boleh mengatasi masalah mengantuk pada waktu petang, tetapi membuat kita segar dan mampu memberi tumpuan lebih baik ketika melakukan kerja.

4. 
Makan sedikit tetapi kerap.
 Usah makan hingga terlalu kenyang, tidak kira berapa sedap pun makanan yang terhidang. Jika anda banyak makan, badan terpaksa menggunakan lebih tenaga untuk pencernaan. Ini bermakna lebih banyak darah perlu disalurkan ke usus dan bekalan oksigen ke otak akan berkurangan. Ini antara punca menyebabkan anda berasa lemah dan mengantuk.

5. 
Pilih sumber makanan berbeza. 
Bawa snek seperti biskut kraker yang rendah lemak. Biasanya biskut kraker mengandungi karbohidrat yang mudah diproses untuk memberi tenaga segera. Buah-buahan juga baik untuk dijadikan snek penghilang rasa mengantuk.

6. 
Jangan makan gula-gula atau minum minuman manis, termasuk kopi. 
Ia tidak membantu menghilangkan rasa mengantuk, malah mungkin membuat masalah anda bertambah teruk. Kajian penyelidik di Universiti Manchester menunjukkan kandungan gula dalam makanan (glukos) boleh menghentikan sel otak daripada menghasilkan isyarat yang membuatkan kita berjaga. 


"YES!! LEPAS NIE BOLEH MAKAN NASI LEMAK KT OFIS & SEBELUM PERGI KULIAH..DAH TAK MENGANTUK DAH"





Monday, October 17, 2011

Hectic week!!



Minggu yang amat meletihkan!!!!!
Balik dari ofis, kena study dulu sebelum tidur..
Assignment kena submit dlm masa 3 mnggu lagi..Adoiii..
Life as a student and workers amat memenatkan..but it's ok..future punya pasal.. ^_^

Kaki pun dh terasa trlampau lenguh dan bengkak (pakai hills smbail berlari2..sape suh hang pkai oiiii)
Minggu nie rasanya mmg jadi pekerja yg paling cemerlang dan terbilang betul la! 
Organize course punya pasal..hehehe..
Minggu depan kena organize seminar plak..Aduiiiiiiiiii...

Rasanya mata dh nk terkatup dah..Sambung assgment esok je la..
Okeiy ye incik assgment, esok i rebus u plak!! Dh ngantuk nie..
Daaaaaaaa... ^_^


Nyte u'olss..Mimpi indah ye.. (i nak mimpi apa mlm nie ye?) ^_^





Sunshine & Moon;
     Rina Fatin

Hapiness


Everyone wants happiness without any pain, 
but you can't have a rainbow without a little rain..


 p/s: Jangan bersedih sekiranya waktu tidak berpihak kepada kita..Akan tiba disatu saat waktu itu milik kita..Ingatlah janji Yang Maha Pencipta..Setiap kesukaran pasti menemui kemudahan..