Konsep Dan Design Tempat Tinggal Masa Depan..Awesome!!!




Pernahkah kita terlintas konsep dan design tempat tinggal@kota@rumah pada masa hadapan?? 

Maybe 40-50 thn akan datang? Kot2 masa tu kereta pun dah boleh terbang..Tapi tak mustahil dgn perkembangan teknologi pada hari ini.. masa depan mungkin akan menjadi tempat yang luar biasa..

Jom check it out beberapa konsep dan design kota@tempat tinggal@rumah untuk anak-anak cucu kita nanti.. 

Mana la tau kot2 akan ada salah satu design nie kt Malaysia satu masa nanti..who's know right?

  1. Songjiang Hotel: Paradise in a Water-Filled Quarry







p/s: fuhhh...siap ada akuarium tuh...eh, rasanya bukan akuarium xp macam laut betul jer!! Awesome!!

The Songjiang ini di design oleh Atkins Design..Reka bentuk yang inovatif ini dilengkapi dengan atap yang hijau, tenaga geotermal, dan ruangan di bawah air termasuk di restoran dan di bilik-bilik ..Persekitaran yang dibina juga sesuai untuk bersukan seperti berenang, olahraga air, panajt tebing, dan bungee jumping..Hotel Songjiang asalnya dijadualkan akan selesai pada Mei 2009, tetapi pada masa ini ianya hanya satu konsep sahaja.




2. Dragonfly, Ladang Metabolis:






Direka oleh Vicent Vallebaut, pereka konsep Lilypad.

Tujuan: Mensinergikan makanan, perumahan dan tenaga masa depan. Dragonfly adalah satu konsep pertanian kota sebagai satu model untuk New York  City's Roosevelt Island. Direka untuk menyediakan sumber makanan tempatan yang segar dalam persekitaran bandar baru.


3.The Venus Project: Working Toward Sustainable Global Civilization



Projek ini telah dimulakan bermula pada tahun 1975 oleh Fresco Jacque in Venus, Florida, U.S. Dalam usaha untuk bertahan dari pemanasan global, dengan populasi manusia yang semakin meningkat serta cabaran-cabaran lain pada abad yang akan datang, sesetengah manusia percaya bahawa kita mesti bermula dengan model baru tamadun manusia yang mengarahkan kepada teknologi dan sumber-sumber yang positif untuk manfaat semaksimum kepada seluruh manusia dan planet.

Projek Venus adalah satu visi untuk tamadun peradaban dunia baru dan mereka semula keseluruhan budaya. Bandar-bandar ini dikelilingi ladang-ladang dan kemudahan awam, bandar laut yang boleh menampung berjuta-juta manusia.


4. Sky Terra



Pereka:Joanna Borek- Clement, San Fransisco

Sky Terra merupakan satu gagasan baru yang cantik dengan bentuk binaan yang begitu mengagumkan. Sky Terra adalah penyelesaiaan kepada penggunaan bandar yang begitu pesat dan padat dengan jutaan penghuni. 

Sky-Terra membentuk lapisan baru bagi bandar yang tinggi di atas kesesakan bandar dan pencemaran. Ia bertujuan untuk menawarkan ruang hijau bagi rakyat untuk berbelanja di luar masa dan berehatStruktur menara-menara itu akan dibuat dari bahagian-bahagian modular. Satu lagi unsur yang mapan ialah sistem pengangkutan laluan kaki yang saling berkaitan dan jalan-jalan kaki yang luas yang bertujuan untuk basikal atau kereta elektrik kecil.


5. Green Towers in the Park



Tujuan: Dirancang untuk memajukan Korea Selatan, Seoul.


p/s: Kalau boley stay kt Palace of the Golden Horses pun dh kira terror dah..  



Comments

Popular posts from this blog

Projek buat dadih

Nasi lemak

Date at Manhattan Fish Market